Waarom hebben bedrijven moeite met een digitale transformatie?

Wat voor digitale nomads volstrekt normaal is, is voor B-B bedrijven vaak lastig te realiseren. Dan hebben we het dan natuurlijk over digitalisering op de werkvloer. Heel veel bedrijven zijn van oudsher traditioneel opgebouwd. Dit hebben ze gedaan met alle IT, CRM en andere systemen. Leveranciers hebben systemen die goed gekoppeld zijn. Daarnaast zijn binnen deze bedrijven vaak mensen al lang aan het werk. Dus waarom iets aanpassen als iets goed gaat.

“Never change a winning team, unless the other teams are improving”

In veel van deze bedrijven is er wel geld en goodwill voor digitale ontwikkelingen op te pakken maar de echte wil om daadwerkelijk de knoppen om te zetten om te veranderen is er niet. Tenminste niet bewust. Er heerst namelijk altijd een angst voor het onbekende. Een andere belangrijke factor is de onwetendheid. Vele digitaliseringen worden gerealiseerd volgens een agile en scrum methode. Daarmee ontwikkel je continue een klein stukje waarbij je werkt naar een stip op de horizon. Elke kleine aanpassing schept bij medewerkers al vaak frustratie. Verandering van spijs doet leven. Of toch niet?



“Je moet intern de transformatie aan iedereen verkopen anders gaat het nooit veranderen”

Waar komt die angst dan vandaan?

Een groot gedeelte van de medewerkers blijft liever werken zoals ze vroeger deden. Accountmanager bellen de klanten en gaan er op bezoek. Klantenteams willen nog telefonisch bereikbaar zijn en bijna al het contact gaat nog steeds via telefoon.

 

Hoe dan wel digitaliseren?

Het is belangrijk om een digitale afdeling of tak op te richten. Deze afdeling moet gaan onderzoeken waar de quick wins te halen zijn. Vaak zijn de eerste stappen het belangrijkste. Het laten zien dat je met kleine stappen wat de impact kan zijn. Niet vertellen wat digitalisering kan doen, maar laten zien. 

 

Investeren voor de baten is wellicht een groot hekel punt. Alles moet mee veranderen en je moet goed kunnen laten zien waarom de investeringen nodig zijn. Een nieuwe digitale transformatie ontwikkel je niet alleen met nieuwe software maar ook de mensen die ermee werken. Naast software moeten processen en operationele modellen ook mee aangepast worden. Kortom, het kost tijd, geld en voor FTE’s!



“De oude manier van werken is toekomstloos, leve de nieuwe digitale transformatie en omarm het”

Intern of extern?

Het aanpassen van een organisatie naar digitale onderneming kan alleen slagen met ervaring binnen de digitale transitie. Heb je die intern niet? Schakel dan een externe in die met kennis, kunde en ervaring kan ondersteunen en de voordelen en winst laten zien. Daarnaast heeft een externe overwicht, en kan barrières kapot slaan om ontwikkeling te realiseren.

 

Sexy digitaliseren?

Zorg ervoor dat het team vooral leuk is om in te werken. Deel de successen met het gehele bedrijf. Laat zien dat je op long-tail successen gaat boeken. Zorg vooral ook voor ambassadeurs op elke afdeling. Als laatste zorg ervoor dat de verantwoordelijke voor de digitale projecten voldoend authoriteit krijgen. Dat moeten ze daarna uitstralen, ze moeten immers iedereen aan de hand meenemen. Dat kan alleen als er ook geloof is in de mensen die de kar trekken.

“If you want to succeed? Start changing before everybody else does”