Wat is de (marketing) toekomst van retail?

We merken het al jaren, de retail winkels in Nederland hebben het steeds moeilijker. Die pessimistische lijn laat nog geen herstel zien. Stijgende huurprijzen, dalende af- en omzetten, stijgende marketing prijzen, stijgende personeelskosten, dalende bezoekers aantallen, stijgende logistieke kosten etc. Kortom niet echt een florissante markt om in te opereren. Maar hoe gaat de retail hier dan een oplossing voor verzinnen? Wat is het verdienmodel en hoe kan het proces geoptimaliseerd worden?

Fysieke winkels of E-commerce webshop?

Naar ons idee moet je meer op de klant stoel gaan zitten. Waarom koopt een consument online? Wat zijn de voor en nadelen en wat kan een brand hieraan doen?

 

Er zijn veel mensen waarbij de drempel om online te kopen volledig weg is. Die kopen online en kopen er vooral heel veel. Die groep faciliteer je vooral met een goed gevulde e-commerce webshop. Waarbij de data van de e-commerce webshop zo goed is ingesteld en vooral goede processen en stromen zijn geregeld. Tevens moet het bestelgemak door een online klantenservice volledig uit handen genomen worden. Het liefste met chatbots, chat medewerkers en misschien nog een verdwaald telefoonnummer.

 

Er is echter ook een nog een groep klanten die het product willen zien, willen ruiken, willen voelen en vooral willen passen. Daar heb je de fysieke winkel voor. Het hele assortiment in de winkel. Dat is old school en dat hebben we net besproken, is een neerwaartse spiraal. Toch?



Fysieke winkels of E-commerce webshop?

Naar ons idee moet je meer op de klant stoel gaan zitten. Waarom koopt een consument online? Wat zijn de voor en nadelen en wat kan een brand hieraan doen?

 

Er zijn veel mensen waarbij de drempel om online te kopen volledig weg is. Die kopen online en kopen er vooral heel veel. Die groep faciliteer je vooral met een goed gevulde e-commerce webshop. Waarbij de data van de e-commerce webshop zo goed is ingesteld en vooral goede processen en stromen zijn geregeld. Tevens moet het bestelgemak door een online klantenservice volledig uit handen genomen worden. Het liefste met chatbots, chat medewerkers en misschien nog een verdwaald telefoonnummer.

 

Er is echter ook een nog een groep klanten die het product willen zien, willen ruiken, willen voelen en vooral willen passen. Daar heb je de fysieke winkel voor. Het hele assortiment in de winkel. Dat is old school en dat hebben we net besproken, is een neerwaartse spiraal. Toch?

Retail 3.0

Hier moet de retail 3.0 het verschil gaan maken. Van elk artikel heb je alle maten maar dan slechts 1 stuks. Nu volgt het stappenplan:

  1. Je gaat de producten passen en bepaald wat je leuk vindt en graag wilt hebben. Als je het dan koopt en je gaat 3 winkels af heb je tassen vol en die moeten allemaal mee naar huis. Is dat wenselijk?
  2. In de winkel maak je met diverse tablet zuilen waarom enkel en alleen de E-commerce shop geopend staat. Daarom kan je via het artikelnummer het product direct bestellen en de volgende dag laten leveren. Thuis of via een afhaalpunt. 
  3. De afdeling marketing zorgt ervoor dat je in haar funnel komt. Maakt een leuke attentie en zorgt ervoor dat het enthousiasme die je hebt bij het bestellen van de producten nog een keer versterkt wordt. Daarmee creëer je een 2e vreugde momentje. 
  4. Je zorgt ervoor dat de klant 100% tevreden is en creëert een ambassadeur. 
  5. Bijkomend voordeel, je kan deze (nieuwe) klant in je marketing inspanningen opnemen. Je weet inmiddels wat ze gekocht hebben en dat is je startpunt van jouw dataverrijking van die klant.



Voorraad en logistiek

Een winkel 3.0 heeft dus de mogelijkheid om te passen een beperkte voorraad en elke transactie levert een klant op die je digitaal kan blijven volgen en beïnvloeden. Winkels krijgen geen voorraad meer aangeleverd, enkel 1 of 2 keer per maand om iets aan te vullen.

 

Daarmee dalen je logistieke kosten, personeelskosten en voorraadkosten. Het is wel belangrijk om een optimaal voorraadbeheer systeem aan je e-commerce webshop is gekoppeld. Nooit out of stock door een goede connectie met je leverancier. Wanneer je iets verkoopt bestel je het automatisch opnieuw bij. 




Personeel

In de winkels kan je net wat meer personeel kwijt, die zijn namelijk een belangrijk deel van je klantenteam. Dit zorgt voor werkgelegenheid en voor een optimale offline klantbeleving. Online heb je andere, nieuwe, functies gecreëerd waarbij digital in het DNA zit. 

 

Marketing

Natuurlijk speelt marketing een cruciale rol binnen deze hele transitie. Je moet de mensen lokken naar E-commerce webshop, maar ook de branding op orde hebben voor de offline keuzemomenten. Van A tot Z moet de marketing mix kloppen en strategisch goed bepaald worden. 

 

Met deze aanpak ben je optimaal bezig om offline en online aan elkaar te verbinden. Een slimme marketeer kan hier de sales ontzettend boosten als er maar goed wordt samengewerkt en wordt ontwikkeld. Sta nooit stil maar verander mee met de tijd. 

 

Vernieuwing hoeft niet eng te zijn, het is slechts een aanpassing die het werk verandert, met de tijd mee. Verdwijnen er daarmee banen? Zeker wel, maar zo creëert men er direct ook zoveel andere nieuwe banen dat je nooit zonder baan komt te zitten. 

 

In dit voorbeeld hebben we een kleding winkel gebruikt, maar dit kan natuurlijk ook worden uitgevoerd door elke andere winkel. Van een bouwmarkt tot een beddenspeciaalzaak. Met wat kleine aanpassingen kan dit concept overal uitgerold worden.













SiteGeny- De website voor de ondernemer