We merken het al jaren, de retail winkels in Nederland hebben het steeds moeilijker. Die pessimistische lijn laat nog geen herstel zien. Stijgende huurprijzen, dalende af- en omzetten, stijgende marketing prijzen, stijgende personeelskosten, dalende bezoekers aantallen, stijgende logistieke kosten etc. Kortom niet echt een florissante markt om in te opereren. Maar hoe gaat de retail hier dan een oplossing voor verzinnen? Wat is het verdienmodel en hoe kan het proces geoptimaliseerd worden?
Naar ons idee moet je meer op de klant stoel gaan zitten. Waarom koopt een consument online? Wat zijn de voor en nadelen en wat kan een brand hieraan doen?
Er zijn veel mensen waarbij de drempel om online te kopen volledig weg is. Die kopen online en kopen er vooral heel veel. Die groep faciliteer je vooral met een goed gevulde e-commerce webshop. Waarbij de data van de e-commerce webshop zo goed is ingesteld en vooral goede processen en stromen zijn geregeld. Tevens moet het bestelgemak door een online klantenservice volledig uit handen genomen worden. Het liefste met chatbots, chat medewerkers en misschien nog een verdwaald telefoonnummer.
Er is echter ook een nog een groep klanten die het product willen zien, willen ruiken, willen voelen en vooral willen passen. Daar heb je de fysieke winkel voor. Het hele assortiment in de winkel. Dat is old school en dat hebben we net besproken, is een neerwaartse spiraal. Toch?
Naar ons idee moet je meer op de klant stoel gaan zitten. Waarom koopt een consument online? Wat zijn de voor en nadelen en wat kan een brand hieraan doen?
Er zijn veel mensen waarbij de drempel om online te kopen volledig weg is. Die kopen online en kopen er vooral heel veel. Die groep faciliteer je vooral met een goed gevulde e-commerce webshop. Waarbij de data van de e-commerce webshop zo goed is ingesteld en vooral goede processen en stromen zijn geregeld. Tevens moet het bestelgemak door een online klantenservice volledig uit handen genomen worden. Het liefste met chatbots, chat medewerkers en misschien nog een verdwaald telefoonnummer.
Er is echter ook een nog een groep klanten die het product willen zien, willen ruiken, willen voelen en vooral willen passen. Daar heb je de fysieke winkel voor. Het hele assortiment in de winkel. Dat is old school en dat hebben we net besproken, is een neerwaartse spiraal. Toch?
Hier moet de retail 3.0 het verschil gaan maken. Van elk artikel heb je alle maten maar dan slechts 1 stuks. Nu volgt het stappenplan:
Een winkel 3.0 heeft dus de mogelijkheid om te passen een beperkte voorraad en elke transactie levert een klant op die je digitaal kan blijven volgen en beïnvloeden. Winkels krijgen geen voorraad meer aangeleverd, enkel 1 of 2 keer per maand om iets aan te vullen.
Daarmee dalen je logistieke kosten, personeelskosten en voorraadkosten. Het is wel belangrijk om een optimaal voorraadbeheer systeem aan je e-commerce webshop is gekoppeld. Nooit out of stock door een goede connectie met je leverancier. Wanneer je iets verkoopt bestel je het automatisch opnieuw bij.
In de winkels kan je net wat meer personeel kwijt, die zijn namelijk een belangrijk deel van je klantenteam. Dit zorgt voor werkgelegenheid en voor een optimale offline klantbeleving. Online heb je andere, nieuwe, functies gecreëerd waarbij digital in het DNA zit.
Natuurlijk speelt marketing een cruciale rol binnen deze hele transitie. Je moet de mensen lokken naar E-commerce webshop, maar ook de branding op orde hebben voor de offline keuzemomenten. Van A tot Z moet de marketing mix kloppen en strategisch goed bepaald worden.
Met deze aanpak ben je optimaal bezig om offline en online aan elkaar te verbinden. Een slimme marketeer kan hier de sales ontzettend boosten als er maar goed wordt samengewerkt en wordt ontwikkeld. Sta nooit stil maar verander mee met de tijd.
Vernieuwing hoeft niet eng te zijn, het is slechts een aanpassing die het werk verandert, met de tijd mee. Verdwijnen er daarmee banen? Zeker wel, maar zo creëert men er direct ook zoveel andere nieuwe banen dat je nooit zonder baan komt te zitten.
In dit voorbeeld hebben we een kleding winkel gebruikt, maar dit kan natuurlijk ook worden uitgevoerd door elke andere winkel. Van een bouwmarkt tot een beddenspeciaalzaak. Met wat kleine aanpassingen kan dit concept overal uitgerold worden.