Influencers, wat moet ik ermee binnen mijn marketingstrategie?

De laatste tijd hebben influencers zichzelf ontwikkeld. Daarmee hebben ze, in veel gevallen, een grote groep volgers aan zich weten te binden. Bedrijven spelen daar steeds vaker op in. Want wat is nu betere reclame wanneer dit wordt gepresenteerd door een voorbeeld van een grote groep. 

 

Eigenlijk is het niet iets nieuws, vroeger volgden we ook vaak het voorbeeld van een rolmodel. Reed een bekende sporter een bepaald merk auto. Dan was er een grote groep die zich daaraan spiegelde en ook dat merk wilde hebben. Grote sportmerken doen het natuurlijk al jaren. Los van het sponsoren van een club, sponsoren ze nu ook steeds meer individuele sporters. Indirect beïnvloeden ze daarmee duizenden consumenten.



Specifieker

Het is inmiddels niet meer weg te denken. Je hoeft Instagram of youtube maar te openen en je krijgt ontelbare reclame voor je kiezen zonder dat je het door hebt. Een bekende realityster die op reis gaat maar nog wel even het label van de reisorganisatie meerdere malen in beeld brengt. Bewust of niet we worden beïnvloed. Maar het gaat verder, soms tonen deze influencers de producten zonder schaamte en vertellen er dan nog bij dat het gaat om een gesponsorde post. Post waar vaak grote bedragen voor betaald worden.

Zijn we dan zo naïef? Misschien wel, misschien ook niet maar we worden wel bewust of onbewust beïnvloed.

Waarom een influencer inzetten?

Je bereikt met een influencer een specifieke doelgroep. Dus je kan echt gericht reclame maken voor de mensen die jij wilt bereiken. Door de sterke band van influencers met hun volgers maakt het niet uit dat er “gesponsord partnership” bij staat. Als de influencer het geloofwaardig verkoopt dan stijgt de omzet. Naast de gesponsorde posts kan de influencer ook onbewust het product aanprijzen. Hij of zij kan namelijk ook beïnvloed worden. Denk maar aan een kledingmerk. De influencer kan de kleding natuurlijk ook op andere tijdstippen dragen en zo onbewust nog meer awareness uitstralen.



Doe een nulmeting

Zorg ervoor dat je een nulmeting doet. Dan kan je na een periode bekijken wat de influencer heeft bijgedragen. Geef de influencer ook kortingscodes die ze mogen delen, maar maak deze wel persoonlijk. Spreek een vast tarief af. Dat maakt het budgetteren makkelijker en de ROI berekenbaar.

 

Belangrijk

Zorg ervoor dat je alle volgens de regels van de Reclame Code Commissie laat verlopen. Deze strenge regels overtreden? Dan volgen hoge boetes. Dat is toch zonde van de investering toch?

SS19_Mall_4




SS19_Mall_3