Waarom Data gebruiken voor jouw marketingkeuzes?

Yes we hebben een website, daar koppelen we snel Google Analytics aan en we weten alles wat we van onze klant willen weten. Al onze problemen verdwijnen nu als sneeuw voor de zon……

 

Maar is dat wel zo? Heel veel bedrijven en website stellen tegenwoordig Google Analytics in. Maar wat gebeurd daar nu eigenlijk? Google Analytics is zo uitgebreid ken jij alle ins en outs? Waar moet je wat zoeken? Hoe leg je verbanden? Vaak zie je alleen de oppervlakte. Hierdoor mis je waardevolle informatie, vaak essentieel voor jouw te maken keuzes.

Jazeker, Google analytics is een waardevolle tool. Een hele grote bron van Data verzamelen, maar alleen jouw websitebezoek in cijfers is niet voldoende. Wij gebruiken graag ook andere tools om data nog beter te analyseren. We gaan er vandaag, naast Google Analytics nog 2 analyse software opties bespreken. Natuurlijk is er nog veel meer in de markt. Daar komen we op een later moment op terug. 

“Google Analytics geïnstalleerd: Al onze problemen verdwijnen nu als sneeuw voor de zon……”

Hotjar

De tool hotjar is momenteel hot. Je kan deze tool inzetten om zogenaamde heatmaps te maken. Heatmaps geven met blauw en rode kleuren (en alles ertussen) aan hoeveel van jouw bezoekers waar op een pagina zijn geweest. Je kan daarmee goed zien wat er door jouw bezoeker wel wordt gezien en welk gedeelte niet. Op basis van die gegevens kan je belangrijke beslissingen nemen met betrekking tot quick fixes tot aan diepgaande aanpassingen.

Hotjar - This is new Marketing

Naast de heatmaps heeft Hotjar een opname tool, ooit al eens willen zien hoe jouw bezoeker zich gedraagt? Natuurlijk is alles compleet anoniem maar wel te volgen. Het kost natuurlijk veel tijd om al die filmpjes te bekijken maar het geeft je wel veel inzicht in de beweging van jouw bezoekers binnen jouw website. Wil je hier een voorbeeld van zien? Dat kan, via deze link.

Google Analytics geeft dus veel statistische gegevens over jouw bezoekers weer, wat achtergrond informatie en globale gegeven over het bezoek. De software van Hotjar geeft je visueel inzicht en daarmee ook nog individuele journey’s binnen jouw website. Beide zijn dus heel belangrijk, maar beide worden in de eigen applicatie getoond. Hoe mooi is het als je die informatie kan combineren? Daar komt Google Data Studio om de hoek kijken.

 

Google Data Studio

Wil je mooie rapporten kunnen maken met alle gegevens kan je inzetten. Je kan daar Google Analytics laden, maar ook Google spreadsheets, MySQL, Google Ads, Search Console, Youtube statistieken en nog heel veel meer. Hiermee heb je dus een Business Intelligence die je kan gebruiken om rapporten te maken cross-platform en altijd up-to-date.






Google Data Studio 1 This is New Marketing
Google Data Studio 2 This is New Marketing